POPRVÉ A NAPOSLED

s využitím TZ-DIA

 

POPRVÉ U VOLEB

volbyPrvní možnost využít eDoklady při volbách do Poslanecké sněmovny přinesla rekordní zájem veřejnosti, ale i vážné technické problémy. V průběhu volebního víkendu se ukázalo, že digitální ověřování totožnosti je pro občany atraktivní. Současně se ale objevily komplikace, které ovlivnily část uživatelů při aktualizaci digitálních dokladů. Za vzniklé potíže se omlouváme.

Během prvních 4 hodin voleb byl zaznamenán rekordní počet přihlášení do eDokladů přes NIA (přes 1,5 milionu). Problémy se objevily primárně v části aplikace, která zajišťuje aktualizaci samotných digitálních dokladů. V těchto chvílích docházelo k přetížení, které ovlivnilo dostupnost služby pro uživatele, kteří neměli aktualizovaný doklad.

Kolem šesté hodiny došlo k nasazení úpravy aktualizace dokladů, která však z počátku nebyla stabilní. Systém se stabilizoval až v dalších hodinách, druhý den již fungoval bez zásadních omezení. Systém NIA, který zajišťuje přihlášení, prokázal po spuštění nového cloudového datového centra oproti předchozím zkušenostem vysokou stabilitu, a docházelo pouze k drobnému zpomalení při zmíněné extrémní zátěži.

Aplikace eDoklady prošla před volbami testováním, skutečný provoz ale přinesl specifickou situaci, kterou byl mimořádně koncentrovaný nápor aktualizačních požadavků v krátkém časovém okně, který nebylo možné v současných testovacích podmínkách plně nasimulovat.

 „Došlo k nesprávnému odhadu a testování na tuto zátěž. Zájem o eDoklady byl velký, což nás velmi potěšilo a velmi nás mrzí to, že se nepodařilo zájem pokrýt kapacitou systému,“ uvedl ředitel Martin Mesršmíd, který zároveň v reakci na nastalou situaci nabídl svou rezignaci vicepremiérovi pro digitalizaci Marianu Jurečkovi.

 

NAPOSLED VE FUNKCI

 

Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka přijal rezignaci ředitele

Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou

funkci během „volebního“ víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým

občanům znepříjemnili využití možnosti prokázat se digitální občanku u volebních komisí při

volbách do Poslanecké sněmovny.

 

Martin Mesršmíd byl jako první ředitel Digitální a informační agentury u samotného zrodu úřadu.

„Vznik Digitální a informační agentury (DIA) je v posledních letech možná jedním z

nejvýznamnějších kroků, který dodá potřebný impuls digitalizaci státní správy. Před vznikem DIA

řešily jednotlivé resorty digitalizaci své agendy odděleně a bez větší koordinace,“ napsal Mesršmíd

ve výroční zprávě agentury za rok 2023.

 

Za prvních 8 měsíců fungování v roce 2023 se povedlo úspěšně posunout spoustu projektů.

Agentura připravila novou mobilní aplikaci eDoklady, představila novou podobu Portálu občana,

dokončila kontejnerizaci NIA, začala pracovat na Registru zastupování, koordinovala

postupné naplňování Zákona o právu na digitální služby, pracovala na Zákonu o správě dat a

věnovala se aktivně i evropské digitální peněžence, na jejímž zavedení doteď pracuje.

 

V průběhu roku 2024 došlo k vybudování kompetenčních center a k obsazení pozic špičkovými

odborníky. NIA a většina dalších služeb přešly pod jednotnou státní doménu gov.cz, což vedlo ke

zvýšení kybernetické bezpečnosti a uživatelské přívětivosti. Realizovaly se rozvojové projekty na

registru práv a povinností (RPP), kdy se jednalo zejména o Registr zastupování, Navigační systém

Katalogu služeb, Import údajů z datového slovníku a převod dat z Registrační autority základních

registrů.

 

„Byl to dynamický rok, který přinesl další rozvoj státní digitální infrastruktury. DIA systematicky

propojuje data státu, čímž dochází k zjednodušení, procesnímu zrychlení i prevenci chybovosti. Byl

to rok úspěšný, i když v mnoha ohledech těžký. DIA je již pevně etablovaným úřadem, lídrem v

oblasti digitalizace celé státní správy a zasazuje se o hladkou komunikaci mezi státem a

občanem,“ uzavíral své úvodní slovo Mesršmíd ve zprávě o činnosti za rok 2024.

 

 

 

EG - 2/2025

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting